Je to
rok, čo mi na prvom
ročníku trenčianskej mutácie Okthoberfestu spadla sánka
z vystúpenia novozélandského tria Hollywoodfun Downstairs.
Taký zvukový masaker sa tam v ten večer nepodarilo nikomu
dosiahnuť (a nešlo o dodrbanie zvuku efektami ako to
predviedli Systemic Damage). Totálne vyhladenie zmyslov, po ktorom
muselo nasledovať neodvratné – kúpa lp, cd aj trika. A to
bolo najmenej, čo sa po takom zážitku dalo urobiť.
Pri
prvom počúvaní doma
ma trošku sklamalo potlačenie rytmičáku v celkovej zvukovej
podobe, bo naživo tam bubeník rúbal nehorázne klepačky, že
v ten večer mohol učiť mnohých grinderov (v podstate to mrzí
dodnes, no keď sa zameriam na bicie, sú tam kdesi v pozadí).
Jedna z nich sa nachádza hneď v druhej polovici úvodného
songu „Plastic fascinations“, ktorý začne skvelou Voivod-ovskou
gitarou a mierne skreslenou našlapanou basou. Do toho všetkého
vysoký freneticky ujačaný hlas gitaráka, ktorý mi robil veľké
problémy hlavne naživo, no pri počúvaní z albumu si naň
časom ucho privykne a neviem si predstaviť iný hlas do tejto
šialenej sonickej zmesi, kde chvíľami znejú voľnejšie rockové
časti aby ich vzápätí zmietla kakofónia vreskotu a kvílenie
gitary. V podobnom duchu sa nesie aj nasledujúca „Her
venomous ways“, v ktorej však všetko stojí na basovej linke
a parádnej bubeníkovej hre. Gitara tu hrá len nutné
jednoduché doprovody. Oproti prvému songu, skôr taká oddychovka.
To nasledujúca „Pocket cool“ je psychedelická záležitosť,
kde do decentného vyklepávania žblnkoce gitara a basa hrá
jednoduché spodky. Spevák skôr šepoce, no dôjde aj na
naliehavejšie odtiene jeho hlasu. Tomu zodpovedá aj hudobný
podklad a zahusťovanie atmosféry. Ku koncu už Kurt zvyšuje
intenzitu hlasového prejavu. „Options“ je ten song, kde klepačka
úplne zanikla, čo je škoda, bo po grindovo uklepaných slohách
vyznievali rýchle, hardcorovo nasraté bicie v refrénoch viac
ako skvelo. Na albume je dojem z nich len polovičný, čo je
veľká škoda. Titulná vec (na vinyle uzatvárajúca prvú stranu)
je tiež silno atmosferická záležitosť v duchu „Pocket
cool“. Začne hypnotizujúcou hrou bubeníka a parádnou
basovou linkou, do čoho Kurt kvílivo spieva. V refrénoch sa
tempo mierne zrýchli a zvýši sa celkový tlak, vrátane
vreskotu. Jednoznačne najdlhšia vec kolekcie, no dostatočne
pútavá. „Maxine caffeine“ je zaujímavá už len svojím
sekaným úvodom plným stopiek. Ale aj slohy či refrény sú
skvelé. Nadupané bicie v strednom tempe tlačia celú túto
šialenosť stále ďalej a nedajú ani na moment poľaviť
v sonickom tlaku, ktorý toto trio vytvára na vašu nervovú
sústavu. Niekedy to vyvoláva až taký zvláštny nepokoj, no
nedokážem to len tak vypnúť. Pekne psycho je aj záver tohto
songu, ktorý znie akoby začal song iný. Absolútna dokonalosť.
„The postal service“ znie v úvode ako talianske
inštrumentálne trio Chaos Conspiracy, no po 25-ich sekundách sú
to zas šialenci z Wellingtonu, valiaci do mojich sluchovodov
svoje poňatie punku. Tu štipka NoMeansNo, tam drobec Fugazi, k tomu
zrnko šialeného vreskotu a noisovej gitary. V „Ice Cold
Factory“ mi na myseľ príde ešte nekonformná tvorba českých
Michael´s Uncle na parádnom albume „Svině!“. Čiže mierna
dávka podprahovej melodiky do tých noise vrčiacich gitarových
riffov. „Crimes“ je tiež strednotempovka, v ktorej nie je
až toľko rytmických zvratov ako v iných veciach tohto
albumu, no napriek tomu neznie fádne a nezaujímavo. Záver
albumu obstará, podobne ako na prvej strane, vec skôr
atmosferickejšia „1929“, kde sa do valiaceho rytmu a vrniacej
basovej linky ozýva jemnejšie deklamovanie, aby v refrénoch
skríkla spolu s Kurtovým hrdlom aj jeho gitara. Slohy sa
striedajú s refrénmi a občasné vybrnkávané vyhrávky
príjemne spestrujú a dofarbujú celkovú farebnosť tejto
vecičky. Keď skončí, hneď máte chuť pustiť si celý album zas
a znovu opakovať ten pocit mrazenia zo šialenstva
a neurvalosti, ktorým je tento album vrchovato napchatý.
HD už majú
aj nový album, ktorý sa mi do rúk nedostal, no tento starší
titul môžem každému fanatikovi do neortodoxných foriem punku len
vrelo doporučiť.
-Majto C.-
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára