DEATH FIST

DEATH FIST bol jeden z prvých xeroxovýh fanzinov na Slovensku venujúc sa extrémnej muzike. Vznikol v roku 1991 a pravidelne a nepravidelne aj s prestávkami vychádzal až do roku 2005, keď jeho existencia bola nadobro ukončená. Tu bola obnovená jeho činnosť vo forme blogu. Túto stránku ,robia fanúškovia hudby, ktorý si recenzované produkty kupujú sami! Nie sme viazaný žiadnym dlhom voči vydavateľom a kapelám!

nedeľa 4. augusta 2024

CHOOSING DEATH kniha Albert Mudrian, (Metalgate)

Už dlhšie som o tejto knihe vedel ,ale keď vyšla v Českom preklade a ešte k tomu aj rozšírená oproti pôvodnej verzii, nebolo o čom rozmýšlať. Podtitulok knihy je "Nepravdepodobná história death metalu a grindcore", čo je už husársky kúsok samo o sebe, pokúsiť sa zmapovať veci, ktoré sa nedajú uchopiť. Takže som sa do toho pustil,ale tých 394 strán mi už napovedalo, že to nebude také ľahké a predsa len na toalete toľko času netrávim, takže moja dovolenka pri mori sa javila, ako jasná voľba na túto knihu a aj som ju zhltol počas posedávania na pláži (Toto bola nechutne romantická veta). Priznám sa, že som pristupoval ku knihe s obavou, že to bude sklamanie,ale zostalo to na strane, že je to fakt dobrá kniha. Po čase som musel uznať, že ono proste jednoducho sa nedá všetko spísať do jednej knihy, čo sa vtedy dialo. A tak je celá ,až drvivá väčšina knihy, zameraná na dianie v Anglicku a mohol by som povedať, že je to biografia Napalm Death/Carcass/Earache records, lebo ich príbeh sa ťahá po celej knihe a vyskakuje v jednom kuse. Pravdaže je to aj príbeh titánov death metalu Death, Morbid Angel, Deicide, ale celkom slušná časť sa venuje kapelám zo stáje Earache, kde predsa len sa kul prvý maglajz extrémnej muziky. Dozviete sa tu plno zaujímavých vecí a predsa len dosť fanúškov aj čerpá z tejto knihy rôzne citáty a príbehy. Mňa zaujal ten, ako odmietli Earache ,black metal vydávať z dôvodu, že je rasistické hnutie. Dokonca už skoro uzavreli zmluvu s Darkthrone. Neskôr šéf Earache ,Digby povedal "Dnes by som si za toto rozhodnutie určite dal pár faciek". Netušil, že z celého black metalu sa stane ešte väčšia maškaráda,ako z death metalu. Okrajovo sa tu spomenie aj Severská scéna a naozaj okrajovo ,ostatné krajiny (vrátane Česka a Krabathoru). Možno toto je ten moment, že sa niekto podujme, zdokumentovať Českú a Slovenskú death metalovú scénu. Príbeh by sa dal rozdeliť do štyroch  bodov. Zrodenie, Vládnutie,Smrť a Kult death metalu. Príbeh nenudí a nie sú tu žiadne prázdne miesta.Všetko má svoje opodstatnenie a váhu cennej informácie pre fanúšika death metalu a pre tých čo to prežili,túto nádhernú éru života pri spoznávaní brutálnej a brutálnejšej muziky, je toto ako životopis! Knihu napísal Albert Mudrian, čo je zakladateľ medzinárodne uznávaného časopisu Decibel magazin (legendárna je ich séria vydávania flexi 7"EP , kde kapely dávajú exkluzívne songy) a k celej veci pristupoval ako fanúšik a to cítiť v každom odseku. Nebudete mať pocit vychcanosti,ako to už občas v týchto knihách býva,alebo že vám sa snaží niekto predať nejakú vec, prekvapil ma až triezvy pohľad na celú tú krivku death metalu a hlavne to, keď sa to celé "posralo" a nastúpili nadnárodné vydavateľstvá, ktoré už nadobro pochovali celý štýl. Ale kedže je to death metal a ten už má v názve, že je mrtvý,tak nikdy neumrel a neumrie.Pochopili to aj kapely, aj vydavateľstvá, že jej sa bude vždy dariť len v podzemí a tie slepé pokusy z toho urobiť z toho štýl pre väčšinu, predsa nikdy nemôžu vyjsť! Prekvapilo ma aj triezve ,sebakritické vyjadrenia väčšiny kapiel, ktoré s odstupom času už veci vidia triezvo a hlavne s nadhľadom.Predsa len raz dospeje každý a nad voľakedy na smrť urazeným veciam, sa dokážu už teraz smiať. Nesmierne ma potešil preslov už nebohého moderátora BBC Johna Peela, ktorý dá sa povedať ,celý death metal a grindcore v Anglicku dostal tam, kde je teraz a pre mňa osobne predstavoval tento maniak, jedného z najväčších vizionárov, čo sa muziky týka. Česť jeho pamiatke.
Takže zhrnuté a podčiarknuté, až potrebuješ ako pätdesiatnik,znova zažiť to všetko, čo si ako mlaďas prežil pri objavovaní tvrdej muziky,neváhaj a pusť sa do toho. pre teba je tu množstvo zaujímavostí,historiek, faktov. Oceníš to!!!
-Lepra-
 

Žiadne komentáre: