Český
hudobný fenomén Už Jsme Doma oslávil
pred rokom tridsiatku. Ako u nich býva dobrým zvykom, poňali
to opäť po svojom a namiesto tradičnej „bestofky“ vydali
túto kompiláciu, na ktorej je znovu nahratých 11 songov, ktoré by
mohli byť známe – vo svojej pôvodnej forme. No nebol by to Vanek
& spol., aby neponúkli niečo viac ako obyčajnú výberovku,
tak ponúkajú úžasné verzie, ktoré sa od originálu odlišujú
niekedy až dosť, pričom isté náznaky a styčné body sa
počuť dajú. Myslím, že v tomto napomohlo aj to ako znovu
nahrali dávny album „Pohádky ze Zapotřebí“, z ktorého
sa preto neobjavil žiadny song.
Osobne
ma milo prekvapila hneď úvodná „Slaďák“ z parádneho
albumu „Hollywood“ (a ako album sa aj pôvodne volala), ktorú
som spočiatku ani nespoznal, tak skvelo ju prearanžovali. A nielen
ju, aj po nej hrajúca
„50%“
(Napůl / Nemilovaný svět, 1991), ktorá dostala tak košatú
formu, že predbehla možno aj predlohu, ktorá tiež neoplýva
zrovna jednoduchosťou aranžmánov. Čisté predstavenie
experimentovania v muzike.
Pozadu
neostávajú ani „Slechy“
(Uši / Uši, 1999). Štruktúra sa mení ešte viac ako v originál
verzii a to je teda pekne košatá vec. Dramatická
orchestrálna, stredná pasáž vyvoláva až mrazenie, jak znie
odludšteno a keď nastúpi Vanekov spev, neznie z toho
oveľa viac nádeje. Tá príde až pri poslednej slohe.
Nenápadným
brnkaním gitary a decentnými tónmi trúbky sa rozbieha
„Blázen“ (Fíkus
/Uprostřed slov, 1990), no ani v nej nie je núdza o divoké
rytmy a zmeny tempa. Skvelo vypálila aj „Obvyklý savec“
(Tradiční kočka ), ktorá je aj v tejto podobe bláznivá
a pestrá ako kedysi. V podstate, práve pre tú farebnosť
a bláznivú muzikalitu si ma kedysi „Nemilovaný svět“
získal a odvtedy na túto kapelu nedám dopustiť. „Maruška“
(Mariana / Jeskyně, 2010) sa zjavila vo folk podobe obnaženej až
na kosť, kde Vanekov spev sprevádza len španielka a preludujúca
flauta a cinkot tamburíny v pozadí, pričom, ale stále
počuť, že je to song UJD, hoci značne zjednodušený. Keď potom
veselou melódiou nabehne ďalšia vec „Obavy“ (Strach / Uši),
zábava pokračuje v plnom prúde. Punkový odér jej vcelku
pristane. „Kytovka“ (Jassica / Hollywood) je aj tu plná
šialenstva, no oveľa ďalej týmto smerom zašla „Rez“ (Koroze
/ Hollywood), kde po klávesovom škripote nastúpi spev jak
z ľudovky a ďalšie príjemné zmeny, ktoré tomuto songu
dávajú nový rozmer. Mierne disharmonická trúbka rozbehne
„Hmotnost“ (Tíha / Rybí tuk, 2003), ktorá v tomto poňatí
pokračuje po celý čas. Keď už vás z tej disharmónie
poráža, nastúpi príjemná melodická parádička podporená
decentnou gitarou, ktorá nás pomaly privedie k bláznivej
punkovici na záver „Ano či či“ (Yo nebo nebo / Uprostřed
slov), ktorá znie jak Plexis v dobách debutu „Půlnoční
rebel“ Krátka, chytľavá rozlúčka s týmto parádnym
kusom, ktorý je pre mňa na úrovni radových albumov a nielen
akési výročné nič. Povinnosť pre všetkých, ktorým tvorba
tejto party čosi hovorí.
-Majto C.-
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára