Priznávam,
že som bol zvedavý, ako dopadne spoločná nahrávka v (vtedy)
novej zostave (aj keď dva roky spoločného hrania – neviem, či
je to úplne najlepšie vyjadrenie), kedy sa k základnej
dvojici Havel a Marzena pridalo duo z Tupak Amaru,
konkrétne Blanka na basu a Dan na gitaru. Rovnako priznávam,
že Pandora sa pre mňa stala najlepším albumom tohto grindujúceho
spolku, hoci sa mi páčia všetky ich nahrávky (vrátane
sedmičiek). Viem, že nikdy nehrali úplne čistý grindcore, vždy
ich songy obsahovali prímesy z iných žánrov, čo robilo ich
muziku pestrejšou, no na treťom albume to dotiahli k dokonalosti.
Hoci
hneď úvodná „Ledová láva“ je čistý grindový výprask jak
z učebnice, kde bicie neúprosne valia stále dopredu a strieda
sa škrekot Havla s Danovým hrdelným revom. No hneď
nasledujúca „Pouto“ prekvapí príjemnou melodickou vyhrávku
v úvode a skôr hardcorovejším tempom, no v refréne
zas príde námrd ako sa patrí. „Rádio svobodná KLDR“ je
v slohách nekompromisný grind s voľnejšími (no stále
rýchlymi) refrénmi a zaujímavými sekmi v strede. „Akce
T4“ má až doomový úvod, po ktorom príde hopsavá veselica
s ďalšou melodickou vyhrávkou, ktorá song ťahá až kamsi
k odkazom Kritickej Situace. No asi najlepšou položkou pre
moje sluchovody je carcassovská titulná vec „Pandora“, kde mi
miestami gitara znie ako na kultovom „Symphonies of sickness“.
Parádna vec je aj „Bandeirantes“, ktorá textovo pojednáva o
„oslobodení“ Ameriky a prinesení demokracie vtedajšiemu
pôvodnému obyvateľstvu z rúk španielov a portugalcov.
Rovnako
ako prvú stranu, aj B-čko otvára čistý, neúprosný vyhladzovák
„Hegemonie“, ktorý v strede spestrí pomlašia dvojkopáková
pasáž s hovoreným slovom, aby záver opäť obstarala
klepanica. „Zneužitý pentagram“ je spočiatku hardcorovica jak
z partesu, aby sa po melodickom sóličku na moment grindovo
rozbesnila a pekne hardcorovo dohopsala do konca. Podobne
hardcorovo naladená je aj nasledujúca „Kafilérie“, ktorá je
zas pod refrénmi spestrená melodickými vyhrávkami gitár, čo
z nej robí najmelodickejšiu položku albumu. „Kabala
kanibala“ je carcassovka uklepaná a furt rytmy meniaca.
V pomalšom tempe sa nesie aj „Mrtvočas“ a tiež je
opatrený melodickou vyhrávkou v refrénoch, no k chytľavosti
„Kafilérie“ mu ešte niečo chýba, to k nej má bližšie
hardcorovica „Inkvizice“. Záver albumu obstaráva najdlhší
song „Vlasy hrobů“ začínajúci temným dunením bubnov
a zlovestnou vyhrávkou gitár. Po rýchlej strednej pasáži
pomaly zmizne pod klávesovou cold ambientnou pasážou, ktorá sa
prepletá medzi skladbami na celom albume.
Veľmi dobrý
album plný skvelého mixu grindu s hardcorom a crustom. Na
záver ešte chcem vyzdvihnúť parádny zvuk z bzeneckého
Shaarku, ktorý dal pekne vyniknúť všetkým tým drobným
detailom, ktoré z tohto pestrého materiálu robia tak skvelé
dielo, ako aj parádne texty, ktorým je celý čas perfektne
rozumieť aj bez nazerania do textovej prílohy, hoci Dan ani Havel
nevládnu práve čistými hrdelnými prejavmi. Hlboká poklona, dáma
a páni!!!
-Majto C.-
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára