Nedávno som v nejakom rozhovore zachytil sťažnosť na
nedostatok noise zinov, myslím, že to bol Marek Marchin v Putrid
Emmental Cheese, a tak ma napadlo, že pár dobrých doma mám, tak
tu sú nejaké aktuálne, zohnateľné a hlavne naozaj dobré, čo
môže byť možno trochu problém - v angličtine. SPECIAL INTERESTS
začal vychádzať v 2009, prvé číslo som preflákol, ale ďalej
som verný odoberateľ a oddaný fanúšik. Časák koordinuje a
vydáva odborník naslovo vzatý, hluková megastar Mikko Aspa (pozri
discogs a metal archives, ten chlap hral a hrá v desiatkach!!
skvelých kapiel a projektov + robí label a distro Freak Animal, no
maniak) a prispieva doň veľa ďaľších zvučných mien (Arvo
Zylo, Andrew McIntosh ... atď) a títo všetci z toho vytvárajú
absolutne neporaziteľný almanach súčastného ale aj zašlého
noise sveta a podsvetia. Tým noise tu samozrejme myslím široký
hudobný zámer, ktorý aj podľa záhlavia na tomto časáku zahŕňa
štýly ako powerelectronics, industrial, noise, experimental,
avantgarde, ambient ... a snáď aj ďaľšie, proste všetko čo
nemá noty, riffy a predtrávené hudobné štruktúry. Od začiatku
si tento časák drží jednoduchú a prehľadnú profi úpravu,
štruktúrou je veľmi podobný íným fanzinom s priestormi pre
rozhovory, recenzie a názory, veľké plus je minimum reklám! Čo
tento nie extra rozmerný časák (cca 50-60 strán, cca A5) robí
plátkom, za ktorý nemám problém vyvaliť 6-8 eur? V prvom rade,
robia ho ľudia od fachu, bez urážky k nadšencom píšucim
všemožné ziny, toto robia ľudia čo sa krútia okolo hluku roky a
desaťročia, v tom mi to pripomína napr. Short, Fast and Loud, tú
kvalitu z toho proste cítiť na prvý omak. Ďalej v každom čísle
je megarozhovor s nejakými priekopníkmi hluku, ktorému proste
nemôžem odolať, tak napríklad sa tu už objavili Bastard Noise,
Smell & Quim, Con-Dom, Fumio Kosaki, Sudden Infant, Boyd Rice
(fantastický rozhovor), Dave Phillips atď., všetko obsiahle a
kvalitné debaty. Ďalej, široký záber "hluku" ako
nehudobného žánru, ako som už vyššie spomínal, takmer v každom
čísle je niečo od neofolku až po statické hlukové steny a
priestor dostávaju ako staré zabehané mašiny tak úplne nové
spolky, ako kapely tak labely a distribúcie a na svoje si vždy
prídu aj vizuálny fajnšmekry (tu bacha, hlavne powerelectronics
nie je žáner pre politicko korektné nátury a niektoré grafiky
môžu bolieť!). Recky sú na úrovni, pre mňa niekedy až príliš,
trochu mi tu, a pri tejto nekulsubkultúre asi všeobecne, chýbajú
priame facky typu "hluk jak sviňa", niekedy sa táto scéna
tvári na mňa už trochu príliš umelecky a intoušsky, zatiaľ to
ale zvládam. Zhrnuté podčiarknuté, výborný časák asi nie pre
úplných nováčikov v žánri, ale kto má chuť spoznávať niečo
nové a hlučné, bez debaty! Viac info tu:
www.special-interests.net. Pre úplných novicov a objaviteľov je
druhý časák, ktorý chcem vychváliť asi vhodnejší (pre maníkov
nepostrádateľný!). AS LOUD AS POSSIBLE je moloch, skôr kniha
(viac než 160 strán A4) ako časák, zatiaľ vyšlo len jedno číslo
ale viem, že sa robí druhé a ak to bude pokračovať tak ako
jednotka, tak kľudne počkám aj ďaľšie dva roky! ALAP je špička,
opäť hlavne kôli tomu, že sa mu venujú stare páky ako Steve
Underwood, majiteľ Harbinger Sounds čo je už dobrých 15rokov
zabehnutý label a Chris Sienko, starý hudobný nadšenec a
dopisovateľ. Základom tohoto čísla je 35 stranová podrobná
exkurzia históriou bez debaty najdôležitejšieho powerelectronics
/ noise labelu všetkých čias: Broken Flag. Pri každom vydaní je
krátky pokec s interpretom, to muselo dať kurva práce všetkých
tých noiserov čo onanovali s hlukmi pred nejakými 30 rokmi nájsť
a presvedčiť k rozhovoru - všetek rešpekt! Plus samozrejme
poznámky Garyho Mundyho ako majiteľ labelu. Už len táto časť
tohoto čísla z neho robí akúsi nepostrádateľnú
miniencyklopédiu histórie moderného hluku. Ale ďalej, doslova
štúdia tvorby Rudolfa Ebera a jeho Runzelstirn & Gurgelstock
(prehrýzť sa týmto sa mi stále nepodarilo, šak si to schválne
daj do gúglu, tento borec je iná liga!), história ďaľšej
základnej noise úderky The Haters, výborné rozhovory s Carlosom
Giffonim o jeho No Fun feste či napríklad s fantastickým projektom
Sewer Election atď, zkrátka veľa, veľa ďaľšieho vrátane
reciek (aj na "classic albums") a stĺpčekov a ďaľších
rozhovorov a tak podobne. Veľmi sa mi páčila jedna krátka recka
na tento časák niekde na internete, totálne jednoduché a
výstižne: "Existujú rozdiely medzi dobrým a zlým noise a
existuje aj spôsob ako to opísať v tlači." A to je ALAP,
presne! Treba prehladať internet, ALAP sa dá zohnať za veľmi
prijateľnú cenu, má aj vlastné stránky tak keď tak pozri tam:
www.asloudaspossible.org.
-RadoKAZ-
DEATH FIST
DEATH FIST bol jeden z prvých xeroxovýh fanzinov na Slovensku venujúc sa extrémnej muzike. Vznikol v roku 1991 a pravidelne a nepravidelne aj s prestávkami vychádzal až do roku 2005, keď jeho existencia bola nadobro ukončená. Tu bola obnovená jeho činnosť vo forme blogu. Túto stránku ,robia fanúškovia hudby, ktorý si recenzované produkty kupujú sami! Nie sme viazaný žiadnym dlhom voči vydavateľom a kapelám!
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára