DEATH FIST

DEATH FIST bol jeden z prvých xeroxovýh fanzinov na Slovensku venujúc sa extrémnej muzike. Vznikol v roku 1991 a pravidelne a nepravidelne aj s prestávkami vychádzal až do roku 2005, keď jeho existencia bola nadobro ukončená. Tu bola obnovená jeho činnosť vo forme blogu. Túto stránku ,robia fanúškovia hudby, ktorý si recenzované produkty kupujú sami! Nie sme viazaný žiadnym dlhom voči vydavateľom a kapelám.


pondelok, 8. decembra 2014

UŠTKNI „Oči šelem / Protijed“ LP 2013 (Papagájův Hlasatel Records)

Vôbec sa netajím tým, že punk z Valašska mi robí extrémne dobre. Extrémne dobrá muzika a neobvyklý prístup k textom. Jednými z predstaviteľov tejto scény sú aj ľudia združení v spolku Uštkni. Na PHR im v podobe tohto vinylu vychádza starší materiál „Protijed“ (ktorý si svojou kvalitou tento formát nesporne zaslúžil) spolu s novšou tvorbou „Oči šelem“.
Začnem netradične B-stranou, keďže sa na nej nachádza staršia nahrávka „Protijed“, ktorú už nejaký ten čas vlastním v cd formáte. Od úvodnej basgitarovej vyhrávky v „Za oknem bledne tma“ až po hrabnutie do strún gitary v záverečnej „Čas“ je to desiatka skvelo skomponovaných songov, kde sa dopĺňa priamočiara jednoduchá gitarová hra so saxofónovými partmi a skvelým spevom. Isteže sú tu aj veci, ktoré vybočujú – napríklad song „Ten lid“, ktorý sa celý nesie v duchu Už Jsme Doma (či už ide o frázovanie spevu, saxofón alebo celkové zaranžovanie toho songu), alebo v podobnom duchu sa nesúca „Citová lobotomie“. On ten vplyv tepličákov ja počujem takmer v celej starej tvorbe Uštkni (hlavne v pomalších songoch), no nemôžem povedať, že by mi to nejak prekážalo, bo UJD mám v obľube. Aj bez tohto vplyvu je tu množstvo zaujímavého na vypočutie. Rád mám napr. sekaný song „Morálka“ či bubeníčkou spievaný „Stereotyp s citem“, ale v podstate všetky songy na tejto nahrávke.
A-stranu obsadil „novinkový“ materiál (nahraný už v roku 2011) „Oči šelem“ a odštartoval skutočne famóznym kúskom „Benzínoví narkomani“ a saxofónom v štýle Bez Ladu a Skladu za oných čias. No potom už typický valašský drsný srtrednotempý punk s ostrou mierne skreslenou gitarou a plastickou basou v duchu Dezerter a saxofónom. Podobne priamočiare songy sú napr. aj „Mříž“ s chytľavými refrénmi, či Bukovského zhudobnená báseň „Poznámka ke složení mas“. Ale nie všetky songy sa nesú len v drsnejšom duchu, objavuje sa aj dosť zaujímavých momentov, napr. melancholický, pomalý úvod „Bílé stádo“, či znepokojivý song „Hrdina“ s peknou saxíkovou vyhrávkou, ale aj „Cesta jde pořád dál a dál“, kde sa k spevu pridala aj Lenka, alebo kvílivým saxíkom odštartovaná prapodivno čarovná „Reality show“, či odérom Už Jsme Doma mierne napáchnutá „Hranice“. Keď sme pri vplyve UJD, tak na tomto materiále už je viac počuť vlastnú tvár s odkazmi na UJD len náznakovými, nie ako na Protijede, hoci ani tam nešlo o nejaké bohapusté vykrádačky. Ale aj celkový zvuk je plnší na novšej nahrávke. Každopádne je táto nahrávka vhodná pre všetkých, ktorí majú v punku radi neotrelý prístup k hudbe aj textom.
V podstate celá 20 položková kolekcia vyrýpaná do drážok tejto platne je poznačená prelínaním punku s alternatívou, ktorú som mal rád v 90s a oslovuje ma i dnes. Môžem teda len doporučiť.

-Majto C.-


Žiadne komentáre: