Leto
je vždy preplnené akciami, festivalmi a koncertmi všetkých
možných skupín a štýlov. Niektoré plánuješ niekoľko
týždňov dopredu na iné sa vyberieš zo dňa na deň. V jeden
júlový týždeň sme s Monikou navštívili tri zaujímavé
koncerty, každý štýlovo úplne odlišný, ale na to úplne
nasrať, pretože štýlové obmedzenia sú pre zadubencov.
9.7.
2018 – Cannibal Corpse, Suburban Terrorist – Tartaros, Banská
Bystrica
Priznám
sa, že pri prvých zmienkach o tomto koncerte som kadejaké
pocity a legenda z Buffala sa mi zdala byť až moc veľká
kapela na miesto akým je Tartaros. Môj skepticizmus však pomaly
upadal a začala prevládať zvedavosť. Cannibal Corpse síce
nepatria ku kapelám ku ktorým sa dennodenne modlím a vzdávam
hold a vlastne nemám doma od nich ani jednu originál nahrávku
či tričko no ich prvé albumi sprevádzali moje začiatky s death
metalom. Vidieť ich konečne aspoň raz naživo, v tomto
prípade pekne zblízka a preveriť si ich vražedné metalové
symfónie na vlastné uši bolo nesmierne lákavé. Týždeň pred
koncertom sa tak definitívne rozhodujem, že ideme. A na moje
veľké prekvapenie sa tak rozhodlo odhadom tak 250 ďalších
nadšencov a to aj napriek tomu, že zrovna cez víkend skončil
metalový Gothoom festival na Revišti. Tartaros je teda pekne
zaplnený môže sa začať. Pódium zahrievali slovenský death
grindery z Beluše. Kapela patrí ku špičke slovenského death
metalu a to potvrdili aj svojím zhruba polhodinovým setom. Pod
pódiom to bolo aj napriek ich profi prevedeniu ešte trochu
ostýchavé a väčšinou sa len postávalo. Odzneli aj nejaké
nové skladby z pripravovaného nového albumu, ktorý vyjde na
Slovak Metal Army a krst by mal byť v októbri na Beluša Death
Feste. Po krátkej pauze, o pol desiatej presne podľa plánu
prichádzajú hviezdy večera na čele so stále väčším
Corpsegrinderom. Od začiatku to bola nekompromisná klincovačka na
tej najprofesionálnejšej úrovni. Každá jedna skladba bez
minimálneho zaváhania s totálnym prehľadom. Síce im bolo na
pódiu asi trochu tesno, o teplote v klube ktorá rapídne
stúpala netreba asi ani písať, no aj tak sa nedali ničím
zaskočiť. Corpsegrinder predvádzal nonstop svoje legendárne
vrtule, gitaristi Rob a Pat, mimochodom za tričko Mentors
ďalšie body navyše, sa predbiehali v sólovaní a preberali
po hmatníku rýchlosťou ako by ich struny pálili, Alex drel
prstami na svoju päťstrunovku s blonďatou hrivou spustenou do
tváre a prešedivelú bradu Paula Mazurkiewicza nebolo spoza
jeho súpravy takmer skoro vidieť. Vypisovať ktoré skladby
a z akých albumov je pre mňa nemožné. Poznal som akurát
ku koncu kultovku Smashed Hammer Face a pár ďalších starších
skladieb. Počas celého viac než hodinu a pol dlhého setu to
pod pódiom poriadne vrelo a myslím, že každý jeden fanda čo
dnes do bystrice meral cestu si prišiel na svoje.
HANAKUSO |
11.7.2018
– Hanakuso, Inukaze, Dáša Fon Fľaša, One Man Štrk – Iba
Pohoda, Lovčica
Po
dlhej dobe zas koncert v žiarskej kotline, konkrétne v
dedinke Lovčica, kam Richard už dávnejšie presunul svoje
pôsobenie, čo sa nielen koncertov týka. Štyria účinkujúci,
štyri one man kapely, zostava viac než zaujímavá. Hanakuso
a Inukaze, obaja z Japonského mesta punku Kochi, si tu
spravili zastávku na svojich potulkách po Čechách a Slovensku.
A aby sa to nevymykalo tomuto one man konceptu, tak pribudli aj
ďalší dvaja slovenský muzikanti, Dáša a Maťo Huba. Maťo
je gitarista a spevák žiarskej progres rock kapely
SkratFŠtrku, presne ten typ muzikanta s veľkým talentom,
naplno oddaného muzike. Tu sa dnes predstavil sám s gitarou
ako One Man Štrk a bolo to jeho prvé takéto samostatné
vystúpenie. Maťo vyzeral so svojou gitarou úplne prirodzene a ja
som mu veril každý jeden tón. Veselé texty s dávkou
sarkazmu, dotýkajúce sa často aj našich bežných problémov
zneli sviežo a počúvalo sa to veľmi dobre. Dáša Fon Fľaša
je chalanisko, ktorého neni treba predstavovať. Požičal si Maťovu
gitaru, lebo tá jeho bola nefunkčná a pokračovalo sa ďalej.
Videl som ho už sto krát a nepamätám si ani raz, že by ma
to nebavilo. Inak to nebolo ani teraz. Dáša je tip človeka, ktorý
nemusí robiť nič a aj tak vás zaujme. Zazneli staršie aj
novšie skladby z jeho bohatého repertoáru, smutné aj veselé,
všetky sakramentsky úprimné, obohatené jeho topickou
choreografiou. Po Dášovi je čas pre prvého japonského
interpreta. Inukaze, v preklade Psí Vietor, si rýchlo
pozapájal svoju elektrickú gitaru a spustil blues okorenený
preefektovaným skresleným zvukom a pískaním spätnej
väzby. Škrekľavý vokál s japonskými textami znie
úplne šialene a typicky pre krajinu kde neexistujú hranice.
Behá po sále, skáče na stôl a užíva si nadšené ohlasy
publika, ako keby mal pred sebou vypredanú športovú halu. Jeho
vystúpenie sa nezaobíde bez prídavku, ktorým je bluesová verzia
známeho hitu Che Sara, samozrejme v japončine. Posledným
účinkujúcim je Hanakuso, čo je v preklade ďalší uletený
názov, Šušeň v Nose. Lovčickým pohostinstvom sa začne
rozliehať akustický folk punk. Hanakuso hral v takom nasadení,
že som mal občas pocit, že mu tá jeho gitara zhorí. Texty opäť
v japončine, ale to nikomu vôbec nevadilo. Tu nebolo treba
rozumieť, aby ťa to bavilo. 150 centimetrový chlapčisko si
v momente podmanil všetkých a každý mu to žral ako sa
hovor aj s navijakom. On si celú tuto atmosféru patrične užíval
a hral jednu skladbu za druhou s obrovským úsmevom na
tvári. Niečo po desiatej všetko stíchne a Lovčica sa
potichu vráti do svojho bežného kolobehu.
Príchod pána preccedu |
14.-15.7.2018
– Vrbovské Vetry – Futbalové ihrisko, Vrbové
Náš
hudobný týždeň sme ukončili vo Vrbovom. Na Vrbovské Vetry som
chcel ísť už dávno, no až tento rok to konečne vyšlo. Festival
je len na jednu noc, v sobotu ráno tak napakujeme auto
spacákmi, stanom, kempingovou výbavou a ako je aj na
stránkach festivalu odporúčané, pribalíme ešte kvantum dobrej
nálady. Len čo vstúpime do areálu futbalového ihriska všímame
si neprehliadnuteľnú osobu v čiernom obleku, okuliaroch
a cylindri. Braňo Jobus takto vítal návštevníkov festivalu,
ochotne sa fotil s každým kto o to požiadal, podpisoval
knihy a všetkým želal príjemnú zábavu. Okrem toho celý
festival moderoval a sprevádzal programom po celý deň až do
ranných hodín. Areál sa potupne zapĺňa a presne načas podľa
harmonogramu o 13:14 začína prvá kapela, CHVM (Chór Vážskych
Muzikantov) z Trenčína. Pokračujú La3No Cubano. To nás však až
tak moc neberie. Možno tak prvé 2-3 skladby, potom ideme na pivo.
Nasleduje česká alternatívna legenda Mňága a Žďorp.
Frontman Petr Fiala v tričku Cannibal Corpse po celý set
energicky poskakoval a hecovať dav pred ním sa mu úspešne darilo.
Počas ich koncertu prebehne krst dvoch kníh, Muflón Ancijáš
a mimozemšťan od Braňa Jobusa a Tretia planéta od
Whiskyho. Krstí Petr zvonením na Braňov zvon a spoločne
zahrajú skladbu Hroch Karol. So spevom pomáha celý areál.
Nasledujú domáci miláčkovia Vrbovský Výťazi a pódium
zapracú svojimi rúlami a podomácky vyrobenými nástrojmi.
Len čo začnú, preletí ponad hlavy lietadlo s pánom
preccedom (húpacím koňom) multiorganizácie Kriak, ktoré pilotuje
jeho osobný pilot Whisky. Po chvíli už pána preccedu
so sprievodom prinášajú na pódium a na jeho počesť
všetci spievame hymnu multiorganizácie Kriak aj s nevyhnutnou
choreografiou.
Stred vesmíru |
Preccedu odnášajú a pódium prenechávajú ďalšej
domácej kultovej formácii. Karpatské Chrbáty mám rád, veľmi
rád a ich vystúpenie aj napriek skrátenej verzii ma nesmierne
baví. Niekedy v tomto čase sa začínajú pred hlavnou
futbalovou tribúnovou odohrávať súťažné disciplíny. Všetky
prebiehajú práve, keď sa na pódiu pripravuje kapela. Súťaže
ako formula nula, strelba so štartovacej pištole alebo veľká
vrbovská čo sú preteky na húpacích koňoch, to jednoducho môžeš
zažiť len na jedinom mieste v celom vesmíre. Chiki Liki Tua
je ďalšou z kapiel na ktorú som sa tešil, no väčšinu ich
vystúpenia sledujem z radu na pivo, pretože tu nastal jediný
zádrhel festivalu. Zásuvky, ktoré napájali kompresory neustále
vypadávali a čakanie na pivo sa tak stalo nekonečné. Príchodom
noci prichádzal aj čas na vrchol večera.
PROGRES |
Tým bola brnenská
rocková skupina Progres 2. Do teraz som s ich tvorbou prišiel
do styku len minimálne, no pár známych ma už dopredu
upozorňovali. Presunuli sme sa úplne dopredu a to čo
nasledovalo bola explózia emocií a hudobnej zručnosti. Páni
okolo sedemdesiatky hrali sa takým prehľadom a radosťou, že
im to môže závidieť hociktorá mladá kapela. Mňa trafili rovno
do srdca. Keď som sa obzrel okolo seba, videl som o generáciu
starších ľudí, ktorý práve prežívali svoj hudobný orgazmus.
Na pódiu pred sebou mali kapelu na ktorej vyrastali a možno už
ani neverili že ich niekedy uvidia naživo. Verím, že Progres 2
bol pre mnohých ďalším splneným snom. Posledné dve kapely, Para
a Blikajúci Dychový Hudobný Systém už len presedíme
a počúvame z obďaleč. Na druhý deň ráno bol na
desiatu hodinu presne naplánovaný a aj uskutočnený pochod
k monumentu stredu sveta a vesmíru. V lesíku za
kukuričným polom stojí betonový stĺp ktorý tento stred označuje
úplne presne. Kto to vypočítal a ak aktivity zastrešuje
multiorganizácia
Veľká Vrbovská |
Kriak a všetko s tým spojené to sme
mali možnosť sa dozvedieť od samotného pána brata a dozvedeli
sme sa veru neuveriteľné veci. Toto bol ďalší neopakovateľný
zážitok, ktorý odporúčam absolvovať každému, kto tento
výnimočný festival navštívi. Budúci rok sú Vrbovské Vetry
6.7.2019 a teda ak máš rád uletenú zábavu, svojský humor
s obrovským nadhľadom a samozrejme dobrú muziku tak si
tento dátum už teraz poznač do kalendára červeným.
Jan IP
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára