Toto je zas
jedna z „obetí“ mojej lajdáckosti. Už je to asi rok, čo som
si na koncerte zadovážil tento album na vinyle (cd verziu, ktorá
vyšla rok pred ňou som nezháňal), aj som ho poctivo preháňal
sluchovodmi, aj som sám seba presviedčal, že konečne o ňom
čosi napíšem. Rok v prdeli a ja tu smoklím trápne
žvásty o ničom. Poďme radšej k tomu podstatnému.
Obal je
parádny – v takomto formáte tie obrázky vždy lepšie
vyniknú. Len škoda písma v prílohe,
bo na tom miestami svetlom podklade sa biele texty trošku strácajú.
Našťastie poslucháč nie je odkázaný na prílohu a texty
vychutná i tak, bo zrorumiteľnosť spevu im nedovolí zaniknúť
pod muzikou.
Po tom,
čo sa ihla vnorí do drážok, začne to najúžasnejšie intro, aké
som kedy počul, v podobe songu „Úsvit“. Tá harmónia
akustickej gitary a fujary je čosi tak dokonalé... Hrozne ma
to odrovná vždy, keď album počúvam.
Hneď nasledujúca „Spoveď kňaza“ je perfektnou ukážkou, kam
sa uberá kapela na tomto albume. Stále je to thrash metal, dravý
a surový, no zároveň technickejší a melodickejší ako
v minulosti. Priznávam, že mi nejaký čas trvalo, kým som si
ho naplno začal vychutnávať, bo som opäť čakal surový náklad
ako kedysi. Namiesto toho na mňa spustili prepracované kompozície
plné skvelých pasáží a melódií. Na takýto náklad som
nebol pripravený. Hoci ani v minulosti nepatrili songy Majster
Kat k primitívnym odrhovačkám postavených na pár drsných
riffoch s tupým, uštekaným spevom, veci, čo sa linú z tohto
nosiča sú nadupané nápadmi vrchovato. Mierne pomalšie a menej
priamočiaro, zato rôznorodo a s množstvom citu a kumštu.
Značný pokrok urobil aj Slymák v práci s hlasom. Už
nepočujete len jakot jak na starých albumoch Living Death či
Necronomicon, ale drsný, chrapľavý spev (parádne spracovaný
a značne melodický napr. v „Kto si bez viny“, či „Zlo
v nás“, ale aj „Na smetisku civilizácie“), no stará
farba z debutu sa miestami objaví. V tradícii albumu
„Svätá zvrhlosť“, kde sa tiež pomedzi tvrdé songy prepletali
príjemné, akustické inštrumentálky, pokračujú hlavostínači
aj na Memente. Tu v podobe spomínanej parádičky „Úsvit“
a prvú stranu uzatvárajúcej „Hodnoty“ so sólom plným
vášne a jemným klávesovým podkladom, čím mi trochu
pripomína Griglákove muzicírovanie na dávnom albume „Simile“
Fermaty. No akustická gitara sa objaví aj v kombinácii
s tvrdými gitarami napr. v songu „Zlo v nás“,
kde to znie osviežujúco a vytvára to pekný kontrast. Inak,
sóla sú skvelé vo všetkých skladbách. Pekne vygradované a plné
chytľavosti. Nečakajte žiadne naháňanie nezmyselných tónov po
hmatníku. Napr. v takej „Zvony“ hraničia až s genialitou
a v jednom momente mám dojem, že počúvam album Kinga
Diamonda, toľko melódií sa naraz prediera do duše, že až
nadnáša. Parádička. No parádny je aj záver albumu v podobe
košatej „Na smetisku civilizácie“ s jemným, akustickým
úvodom a prednesom hosťujúceho Borisa (Catrastrofy), cez
pokračovanie s príjemnými sólami, doplnené jemným
akustickým brnkotom, flažoletmi a speváckym duetom Slymáka
s Mariánom Greksom, (nápad urobiť text ako dialóg Stvoriteľa
s Diablom bol excelentný) až po vystupňovaný súboj hlasov
v rýchlej thrash-rezačke, aby sa po spomalovačke predrala
k záverečnému vybrnkávaniu, sólovaniu a Borisovej
deklamácii textu. Po basovom sóličku (nie prvom na tomto albume)
už len ticho a následné otočenie placky a znovu
„Úsvit“. Pustiť si „Memento“ len raz sa jednoducho nedá.
Je to naozaj vydarené a ucelené dielo, ktoré ani po roku
nenudí a stále tam objavujem niečo nové. Chlapi dokázali,
že svoje remeslo naozaj ovládajú a je možné hrať starý
thrash metal aj dnes s vlastnou tvárou, bez kopírovania
známych mien tohto žánru.
-Majto C.-
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára